lørdag 17. januar 2009

Å ikke ta han/henne som selvfølge

I blant tenker jeg på hvordan man kan være sikker på at man ikke tar sin kjære som selvfølge. En god måte å få bredde i svaret, er å intervjue noen utvalgte, tenkte jeg. Jeg har intervjuet Irmelin, min svigersøster. Dessuten har jeg svart på spørsmålene.

1) Hva er det du setter mest pris på med han/henne? Irmelin= Morsom, omsorgsfull, flink i heimen, ærlig og trofast. Dessuten: flink å lage mat, ryddig/huslig Øyvind= Omsorgsfull, spennende, oppmerksom, deilig, grei, rolig. Dessuten: økonomisk, lager det hjemmekoselig, sangstemmen og inkluderer alle.

2) Hva gjør du for å ikke ta han/henne som selvfølge? Irmelin= Prøver å gjøre ting tilbake som jeg vet han setter pris på, møtes på midten og gi vel så mye som man får. Øyvind= Sier: "Jeg elsker deg", gir blomster, prøver å ofte spørre hvordan det går.

3) Hvordan vet du at han/henne ikke tar deg som selvføge? Irmelin= Han stiller opp, har god kommunikasjon (tar opp det vi har på hjertet, krangler aldri) og vi henger oss ikke opp i småting. Øyvind= Hun gir ros, spør meg hvordan det går, bruker mye tid med meg, sier: "Jeg elsker deg", lar meg drive med hobbyer (f.eks. klatring)

Jeg håper at dette blir til inspirasjon for dere lesere. Og at det er noe dere kan ta med dere. En kommentar til Irmelin: På grunn av svak kvalitet på mp3spiller-opptakene, fikk jeg ikke med alt du svarte. Hilsen Øyvind

Ingen kommentarer: